Sök:

Sökresultat:

30010 Uppsatser om Internetbaserade intervjuer - Sida 1 av 2001

Internetbaserade tjänsteföretags insamling och hantering av användarinformation : En analys av privacydebatten

Den teknologiska utvecklingen har gjort Internet till ett kraftfullt verktyg inom marknadsföring då Internetbaserade tjänsteföretag kan samla in, lagra, förflytta och analysera stora mängder information om Internetanvändare. Detta har samtidigt skapat en debatt huruvida Internetbaserade tjänsteföretag samlar in för mycket information om dess användare och om det kan anses göra intrång på deras privacy. Syftet med denna uppsats är att analysera huruvida det existerar en problematik rörande informationsinhämtning på Internet vid användning av tjänster och i sådana fall vilka effekter denna problematik skulle kunna generera för Internetbaserade tjänsteföretag. Sekundärdata samt två intervjuer har legat till grund för vårt empiriska material. Litteraturstudien innefattar olika akademikers åsikter och är inhämtade från böcker och akademiska artiklar.

Elektroniska enkäter : Aspekter på teknik och kursutvärdering

Resultatet av mina studier visar tänkbara anledningar till att ny teknik inom vissa tillämpningsområden inte fått det gehör som vid första anblick skulle kunna förväntas.Genom att intervjua undervisande personal vid Växjö universitet och jämföra dessa resultat med tidigare gjorda studier inom området, undersöker jag för- och nackdelar med Internetbaserade utvärderingssystem och vad som ligger till grund för lärares val avmetod vid utvärderingar.Studien pekar på en rad fördelar med Internetbaserade enkätsystem i jämförelse med traditionella pappersenkäter, som trots sin resurskrävande arbetsprocess fortfarande är vanligare än betydligt effektivare webbenkäter.Rapportens huvudsakliga syfte är att finna orsaker till att pappersbaserade enkäter fortfarande används i en högre utsträckning än Internetbaserade utvärderingssystem vid Växjö universitet.

Studie över Internetbaserade skivaffärer: Usefulness - utility och usability

Uppsatsen faller inom MDI-området. Syftet med uppsatsen har varit att kombinera en produktmodell med usability-teori för att appliceras på skivaffärer på Internet. Fokus har legat mot utarbetande av s.k. guidelines för formgivning av internetbaserade skivaffärer utifrån användares personliga upplevelser vid utförandet av kritiska uppgifter hos tjänsten. Uppsatsen avslutas med de framarbetade riktlinjerna samt en diskussion om applicerbarheten hos det framtagna analysramverket..

Internetpoker : en studie om faktorer som påverkar svenska spelares val av Internetbaserade pokerföretag

Allting började för ett par år sedan. Ett gäng vänner började träffas någon gång i månaden för härliga pokerkvällar i goda vänners lag. Någon hade, efter många om och men, fått tag i spelmarker av godkänd kvalitet efter att ha sprungit runt och letat i olika butiker runt om i staden. Anledningen till att spelmarker var så pass svårt att få tag i berodde troligtvis på en enda sak ? efterfrågan var för liten.

Servicekvalitet och Internetbaserade stödtjänster -en studie av konsumenters förväntningar på bokning av resor via Internet

Uppsatsens syfte är att undersöka vilka attribut hos en Internettjänst som påverkar kunders förväntade servicekvalitet på dessa tjänster. Utifrån ett servicekvalitetsperspektiv vill vi utveckla förståelsen för vad konsumenter värderar hos en Internetbaserad tjänst. Uppsatsens utgångspunkt är en abduktiv ansats. Vi har tagit del av erkända forskares resultat inom servicekvalitet och använt dessa som en teoretisk grund. Primärdata har samlats in genom 3 fokusgrupper med sammanlagt 14 respondenter.

En Internetbaserad gymnasieansökan: innebär det service och kvalitet?

Som ett led i utvecklandet av 24-timmarsmyndigheten kommer Luleå kommun att införa självservicetjänster genom att automatisera gymnasieansökningen via Internet för alla 9:e klassare. Denna satsning hoppas kommunen främst kommer att resultera i ökad service för eleverna och deras föräldrar samt ökad kvalitet på de uppgifter som eleverna lämnar ifrån sig. Då vi författare anser att kvalitet och service är subjektiva begrepp så har vi valt att undersöka Luleå kommuns, elevers och föräldrars syn på service och kvalitet i relation till den Internetbaserade gymnasieansökan samt hur dessa grupper definierar begreppen service respektive kvalitet och i vilken mån deras synsätt överensstämmer respektive skiljer sig åt. Några slutsatser som vi har kommit fram till är följande: ? BUFs, elevernas och föräldrarna definierar service som tillgänglighet och förbättring, vilket innebär att de ser service som någon slags aktivitet som servar dem på ett eller annat sätt.

Förutsättningar för distanskommunikation mellan reklambyråer och kunder : En intervju- och enkätundersökning

Små reklambyråer har, i skuggan av den ekonomiska krisen, fått konkurrens om sina kunder av större reklambyråer och tryckerier. En lösning kan vara att skapa relationer till företag utanför närområdet. Internetbaserade verktyg för distanskommunikation skulle i sådana fall kunna erbjuda ett bra komplement till det fysiska mötet.Distanskommunikation är effektivt eftersom det bland annat ger minskad tidsåtgång för möten och minskade resekostnader. Denna typ av kommunikation kan dock innebära större risk för missförstånd, och färre tillfällen att bygga en personlig relation till kunden. Användningen av internetbaserade verktyg för att kommunicera på distans förväntas dock bli allt vanligare i framtiden, i takt med att utbudet av kommunikationsverktyg ökar.Huvudmålet med denna studie har därför varit att undersöka förutsättningarna för distanskommunikation mellan reklambyrå och kund.

Leverantörsstyrda lager på Volvo Cars Torslanda: en fallstudie om möjligheterna till en implementering och dess effekter

Detta examensarbete är utfört på Volvo Cars i Torslanda, hädanefter refererat till VCT. På Torslandaverket tillverkas bilmodellerna S80, V70, V70XC och XC90. Varje bil skräddarsys för kunden och är näst intill unik. Detta medför att antal artiklar ökar och det i sin tur leder till ökade lagernivåer. Idag har VCT problem med att det inte finns tillräckligt med lageryta och de måste finna lösningar för att reducera lagernivåer.

Varför läsa på distans? - om kommunikation och interaktion i en Internetbaserad distanskurs i pedagogik

Föreliggande uppsats fokuserar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, på varför studenter väljer att läsa en Internetbaserad distanskurs i pedagogik på C-nivå och hur kursdeltagarna bedömer kommunikationen och interaktionen i kursen. Studien omfattar en teoretisk del, bestående av en genomgång av tidigare forskning samt litteratur i ämnet, dels vad gäller distansstudier och Internetbaserade distansstudier, dels pedagogiska teorier om lärsamhället idag. Den empiriska delen har en kvalitativ ansats där studenterna fått besvara en elektronisk enkät via nätet. Resultaten visar att flertalet av kursdeltagarna som valt att läsa pedagogikkursen som Internetbaserad distanskurs är kvinnor, 30 år eller äldre, yrkesarbetande med familj och hemmavarande barn. Studien visar även att kursdeltagarna är nöjda med kommunikationsformen och flexibiliteten som Internetbaserade distansstudier möjliggör.

Håll hårt i pengarna- En kvantitativ studie med fokus på studenters upplevda risk med internetbaserade banktjänster

Problembakgrund & Problemdiskussion: Internets betydelse har ökat i samhället de senaste åren vilket har medfört att bankers verksamhet i stor utsträckning har blivit internetbaserad. Efter dess uppkomst har antalet användare av banktjänster på internet ökat snabbt och i samband med detta har man även kunnat se en ökning av internetbedrägerier, främst på bankers internettjänster. Oroligheter på finansmarknaden har bidragit till att förtroendet för bankerna och deras tjänster har minskat och det har även framkommit att kunderna upplever att det är riskfyllt att utföra sina bankärenden på internet. Problemformulering: Vilka faktorer påverkar studenternas upplevda risk med internetbaserade banktjänster? Hur påverkas studenternas upplevda användbarhet av deras upplevda användarvänlighet och upplevda risk med internetbaserade banktjänster?Syfte: Syftet med denna studie är att fylla en kunskapslucka genom att undersöka studenters upplevda risk med internetbaserade banktjänster.

CRM - en ogenomtänkt strategi? : En fallstudie på SWECO Systems

Syftet med denna pilotstudie var att skapa hypoteser om vilken påverkan en internetbaserad återhämtningsfokuserad stressintervention kan ha på beteendemönster och generellt hälsotillstånd. 22 vuxna svenskar rekryterades initialt till studien. 15 individer valde att fullfölja hela interventionsprogrammet. Mätningar med internetbaserade frågeformulär genomfördes innan interventionens start och efter interventionens slut. De primära ändpunkterna för mätningarna utgjordes av beteendeförändringar (frekvens av återhämtningsbeteenden) och kliniska effekter (upplevelser av stress och återhämtning).

Aktiv design av internetbaserade självhjälpstjänster - gentemot spelberoende. Att påverka en individs förhållningssätt mot sitt spelande

Technological developments have affected many different areas. Something that has undergone major changes in this respect is gambling. Because of technology, the accessibility to games has never been greater. Using smartphones, tablets and online casinos makes it possible to play virtually any time of day no matter where you are. This development has caused that more people, got stuck in a gambling addiction which have become an increasing problem in the last decade.

Effekter av en internetbaserad återhämtningsfokuserad stressintervention : En pilotstudie

Syftet med denna pilotstudie var att skapa hypoteser om vilken påverkan en internetbaserad återhämtningsfokuserad stressintervention kan ha på beteendemönster och generellt hälsotillstånd. 22 vuxna svenskar rekryterades initialt till studien. 15 individer valde att fullfölja hela interventionsprogrammet. Mätningar med internetbaserade frågeformulär genomfördes innan interventionens start och efter interventionens slut. De primära ändpunkterna för mätningarna utgjordes av beteendeförändringar (frekvens av återhämtningsbeteenden) och kliniska effekter (upplevelser av stress och återhämtning).

Utvärdering av användargränssnitt för system för Internetbaserade elektroniska affärer

Syftet med detta arbete är att komma fram till olika faktorer som bör beaktas vid elektroniska affärer när det gäller användbarhet. Arbetet visar genom en litteraturstudie och en empirisk studie faktorer som bör beaktas när det gäller användbarhet inför utformningen av system som möjliggör Internetbaserade elektroniska affärer mellan företag och konsumenter.I arbetet redogörs för delar av vad som sägs i litteraturen om elektroniska affärer och användbarhet. Vidare redogörs en empirisk studie av ett befinstlig system för elektronsika affärer i form av nätbutiken Amazon.Elektroniska affärer har en vid betydelse. Det största intresset inom detta område ligger i handel mellan företag och konsument över Internet. Det finns en rad för- och nackdelar.Ett användbarsystem i detta arbete definieras som ett system som på ett enkelt och effektivt sätt underlättar för användare att läsa en specifik uppgift.

Abort/Motstånd : En diskursanalytisk studie av de svenska abortkritiska organisationerna Ja till livet och Människorätt för ofödda

Abort/Motstånd är en diskursanalytisk studie av text och bild hämtade från den internetbaserade verksamheten hos de svenska abortkritiska organisationerna Ja till livet och Människorätt för ofödda. Uppsatsens övergripande syfte är att urskilja hur kvinnan och hennes kropp konstrueras inom antiabortrörelsens internetbaserade verksamhet ? det vill säga den diskursordning som behandlas.Det teoretiska ramverket utgår från kvinnligt subjektskap och kroppslighet, abort analyseras även i relation till graviditet och/eller moderskap. Analysen tar avstamp i kvinnans situation och behandlar body/mind-distinktionen, samt problematiserar denna i relation till den medicinska västerländska diskurs som ofta fråntar den gravida kvinnan subjektsstatus. Av analysen framgår det att huvuddragen i motståndsdiskurserna, i relation till kvinnlig autonomi, karaktäriseras av tre drag: att fostret tilldelas super-subjektstatus, att den gravida kvinnan berövas sitt subjektskap och att kvinnor som vill göra abort närmast porträtteras som monster.

1 Nästa sida ->